Tydelig kommunikation

Vær tydelig når du kommunikerer med din vejleder – og bed også vejlederen om klare svar.

 

 


Tal med din vejleder om hvordan han eller hun vejleder:

  • Hvor mange gange?
  • I særlige faser?
  • Hvad og hvor meget af ens tekst vil vejlederen læse?

Vejledere er meget forskellige, og for at kunne bruge din vejledning optimalt har du brug for at vide, hvordan vejlederen plejer eller ønsker at vejlede.

Er der noget du især ønsker dig af vejlederen – eller ikke ønsker – så sig det. Det er ikke sikkert at du kan få hvad du ønsker, men i det mindste skal vejlederen ikke agere tankelæser.

Brug din vejleder

Bed om hjælp når det er svært, når du er kørt fast, når der er noget du ikke forstår eller ikke kan komme videre med. Lad være med at "performe" foran vejlederen – så giver du ikke vedkommende mulighed for at give dig den bedste vejledning.

I al kommunikation kan der opstå misforståelser, skuffelser og lignende. Prøv at løse problemet frem for at holde op med at bruge din vejleder.

I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at skifte vejleder. Tal da med din studievejleder om det.

Teksten på denne side er udarbejdet af Tine Wirenfeldt Jensen.

© Studiemetro