Sådan giver du feedback

Din feedback kan basere sig på kriterier for teksten og på din egen læseoplevelse. Vær positiv og konkret når du giver den.

 

 


Gode råd til feedbackgiveren:

  • Giv den positive feedback først.
  • Knyt din feedback til konkrete eksempler i teksten.
  • Undskyld ikke din feedback. Selv om du ikke nødvendigvis er så meget inde i det faglige felt som skribenten, er din feedback alligevel værdifuld for skribenten.
  • Giv din feedback som en melding, ikke som et diskussionsoplæg.

Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige fremstilling af det faglige indhold. Den må ikke blive til en diskussion af det faglige indhold - det kan man gøre på et læsegruppemøde.

Man kan give feedback dels på baggrund af kriterier teksten skal leve op til, dels ud fra ens egen oplevelse af teksten som læser. Som regel  kombinerer man begge dele i en feedback.

Hent et handout med spørgsmål til feedback på akademiske tekster 

Kriteriebaseret feedback

Specifikke kriterier for forskellige akademiske opgaver finder du i din studieordning, hos din underviser og tit også på dit instituts eller fags hjemmeside.

Mere generelle kriterier som akademiske opgaver skal opfylde, finder du beskrevet på flere stop på Studiemetroens gule rute:

Læserbaseret feedback

Feedback baseret på ens læseoplevelse kan handle om hvordan teksten virker på læseren: Hvor føler man sig grebet, bliver man forvirret over noget, har man brug for uddybende forklaringer eller færre detaljer osv.

Peg gerne på konkrete steder i teksten der skaber reaktioner hos dig.

Til brug i spillet Tekstfeedback findes et sæt kort med spørgsmål til læserbaseret feedback 

Læs også om at give feedback i spilhæftet  til spillet Tekstfeedback - et processpil.

Teksten på denne side er udarbejdet af Charlotte Albrechtsen, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.

© Studiemetro